Isnin, 11 Mac 2013

Perkembangan 'OK' , Degupan JANTUNG TIADA ???

Assalamualaikum w.b.t..


12/1/13 - Sabtu

Alhamdulillah di sahkan hamil 2 minngu :') .. excited sgt .. xrancang pun sbnrnya .. Alhamdulillah Allah
nk bg awal .. mak ckp 'bunting pelamin' .. ^^ ..


22/2/13 - Jumaat

Hari ni pi scan 'amanah Allah' yang ada dalam pey0t ni :) ..
now, 9 weeks ..

janin 9 minggu

semalam dah janji dengan cik abg nk datang pukul 7.30pgi , tapi hari ni siap2 ..
sampai klinik pukul 7.45 gak .. hehe .. ni la janji melayu .. klinik bukan jauh pun, seberang jalan
kat umah je .. kui3

Sampai 7.40 pgi , orang dah ramai .. tunggu la sampai pukul 9 pgi , bru nurse panggil .. tu pun cek
tekanan darah je .. duduk semula , tunggu .. hmmm .. cik abg pun sempat tido0 ~ :D
9.40 pgi doktor panggil .. Alhamdulillah .. tanya itu ,tanya ini .. ok baring ...

Scan2 .. Doktor pun tunjuk at skrin scan tu .. *alahai anak umi .. sehat je membesar
'Ni baby, kaki ..kepala .. [senyap] ' .. berdebar2 lak 'ambe' .. ulang lagi skali ..
'kaki,kepala .. tapi denyutan jantung xde .. jantung kat sni .. tapi xberdegup' .. hmm
*tenang

Doc suh refer hospital besar .. lepas doc bgi surat , terus ke hospital swasta .. Hospital Raja
Permaisuri Bainun Ipoh, Perak . Masuk hospital , tahu2 jela .. macam2 orang ada .. tapi bukan tu
yang nk di ceritakan.. Tiba di bilik EPAU , doc x de la pulak .. tunggu dalam 15 minit..
Ade nurse masuk bilik tu , terus kami melulu masuk .. nurse suruh ambe tunggu .. suami kena keluar..

Dalam 15 minit , masuk sorang doc lelaki .. tanya itu , tanya ini .. *dalam hati 'aish, xkan dy kot yg
scan aku nnti ?? xmo0o00 .. [tekad nk pnggil suami la klau dy yg scan]
Masuk pulak nurse tadi cek tekanan darah ambe .. then, masuk plak psakit lain + doc lelaki cam cina
*mualaf kot .. dy cakap ape tah ngan doc lelaki yg bakal scan ambe ni .. dlm bhsa omputih , ambe xfham
sgt .. hehe .. doc lelaki cina tu pun tnya 'awak xpe ke doc lelaki cek ?' Allahurabbi .. =_='
ambe pulak tanya dy 'doc pmpuan boleh x ?' .. Alhamdulillah dy tukar :')

Masuk la doc pompuan, di suruh berbaring .. first scan perut cam kt klinik tadi .. tpi yg hospital ni clear ckit..
keputusan masih sama.. Pastu scan bawah .. doc ckp clear ckit dri scan perut ..
Allahurabbi! Allah je tahu rase cmne .. mybe sstgah org xrse sakit .. ambe rase sakit ckit la .. mybe sbb terlalu pikir sakit .. tu jadi sakit .. :') .. keputusan pun tetap sama .. doc cakap maybe baby meninggal 
dalam perut .. Allah *tenang

Sedang doc catat ape yang patut , tetiba ambe sebak .. 'soksek' sorang .. huhu
spe yang x sedih , anak yang dikandung 9 minggu .. dah x bergerak .. tapi sebelum sampai hospital tadi ,
cik abg dah pesan .. apa2 pun keputusan, terima dengan redha .. hak Allah .. kita xleh nk halang..
doc pun pesan , jangan sedih .. bukan rezeki .. awk muda lagi , insyaAllah lepas ni ok .. insyaAllah ..
lepas siap doc catat , cik abg di panggil .. doc terangkan segalanya .. ambe hanya mampu dengar & kesat
air mata je :'( .. Doc ade tnya nk buat D & C atau tunggu 2 minggu biar janin keluar sendiri.. kami pilih 2 minggu , tunggu janin keluar sendiri ..
keluar dari bilik EPAU , 1stime tgok cik abg nangis masa call mak dia .. ambe ingatkan
dia yg tenang tadi , boleh pujuk ambe .. tapi terbalik , ambe pulak pujuk dia .. hehe .. sabo jela ye abg :D
xpe, Allah syg kita kan .. Dia bg kita rasa nikmat ni sementara didunia , yang selebihnya nnti kat akhirat
akhirat .. biznillah .. :')



Proses D & C



6/3/13 - Rabu

Lebih kurang 1 minggu lebih xde tanda apa2 , pagi ni perut mula memulas2 cam orang sengugut .. tapi sakit yg ambe alami ni lebih sakit dari sengugut .. Allah je tahu .. mula keluar lendiran wrna coklat .. *kkak ckp , tanda2 keguguran .. cik abg pun terpaksa minta cuti kerja m tunda exam dy sampai ambe ok .. huhu .. kesian cik abg :') .. Asif syg .. petangnya p mintak air jampi ayt al-quran kat ayh ustaz cik abg .. tu iktiar kami .. sebab , kami kalau boleh xmo cuci .. risikonya tinggi & xsanggup janin kami berkecai :'(
Malam Khamis, mula keluar darah .. Ya Allah .. urm .. xpela ..
'kalau nak keluar , keluar habis ye syg' :') .. memang tidur pun xselesa .. sakit sangat .. cik abg sapu air jampi ayt al-quran kat perut ,muka n bg minum .. selesai solat isyak' ,tidur la ambe dalam tangisan menahan kesakitan .. zikir Allah sampai terlena ..


7/3/13 - Khamis

Sakit menyerang sekejap2 .. Allah :'( .. "adik baik , keluar semua ye syg" ..
tidur sekejap , tapi terganggu dengan kesakitan yang menyerang sekejap2 .. sakitnye :'( ..
perut lapar , gagahkan diri bangun ambil nasi .. cik abg tidur .. cian dy letih kot layan ambe..
sedang makan , sakit mnyerang makin kuat .. lalu ambe berdo'a ,
 "Ya Allah.. bagi la sakit sekali je ... biar sakit sangat2 pun .. asal keluar habis.. amiin "
dalam 2 saat, sakit menyerang .. kali ni memang x tahan sangat2 dah .. cik abg suruh baring ..
dengan selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.. dia sapu air ke muka , perut n bagi minum .. ambe dh mula berpeluh2 *mcm org nk beranak pun ade ..
kipas terpasang , tpi xrase dh angin .. muka da mula berpeluh2 .. minta tolong cik abg ..
cik abg xleh nk buat ape .. mampu pesan ingat Allah je .. sakit yg amat .. paling sakit dari yg
mnyerang sekejap2 tadi .. x lame lepas tu , bruffff....... puas ! rase puas sgt2 ..
rase cam air keluar .. tapi xpasti .. tnya cik abg .. dy pun xthu .. adoyai .. *org xde pngalaman la katakan

bangun pi tandas ... terkejut tengok ade janin kat pad yg ambe pakai .. kecik jer .. :')
Alhamdulillah Allah makbulkan do'aku dalam masa lbih kurang 1 saat je .. Cik abg kluar p cari kain..
ambe tgok skali lagi .. tetiba sebak .. Ya Allah :'( .. nanges la dalam tandas di bahu cik abg ..
xlame lepas tu , rase cm nk kencing .. tapi bukan nk kncing sbnrnye .. kantung dy kluar .. :')
Alhamdulillah .. bersih, xperlu cuci .. kecik je .. mata,tgn,kaki,telinga dh ade .. hdung pun dh ade 2 titik .. walaupun kena darah ambe ckit , tp langsung xberbau janin tu .. Allahuakbar!
bungkus kantung n janin dalam kain berasingan .. siap2 nk pi hospital .. temujanji nk cuci 12/3/13 .. Alhamdulillah 7/3/13 janin kluar sdri .. sepanjang perjalan ke hospital terus brdo'a moga rahim ambe bersih , xperlu cuci .. tapi klau terpksa cuci , insyaAllah ambe redho..moga Allah permudahkn .. amiin
Sampai kat bilik EPAU .. tnya itu ,tnya ini .. dtglh dr.raihan [xpsti ejaan] .. doc yg cek ambe haritu :)
masuk2 , dy ckp .. 'kan sy sruh dtg pagi .. eh , da kluar ke ? janin bawak ? *angguk :)
nak tgok, nak tgok ' ..hehe .. excited dy :') *ade gak yg sudi tgok janin kami ..
mcm biasa , suruh baring nk scan .. cik abg terpaksa keluar .. -_-'
Allah .. kali kedua scan bawah .. prsaan takot sakit tu still ade .. n mmg akn rase la .. huhu .. sabo jela ..
ambe ni takot2, tpi nk .. scan2 .. doc tunjuk kt skrin .. 'doc tgok dh bersih .. mknanya smua da kluar , jadi xperlu cuci la .. ok .. nk bagi suntikan kecutkan rahim' :) .. Alhamdulillahirabbi alamiin .. :')
kantung doc ambil ckit utk masuk makmal .. yg selebihnya n janin bawak balik, tanam :) .. T.ksih doc..

Balik umah .. cik abg p gali tanah utk buat lubang kebumikan janin + kantung .. kali terakhir cik abg suruh tgok janin :') .. sebak jugak .. tapi tahan .. time nk letak dalam lubang n kambus tanah , hujan pun  turun ..
Ya Allah .. penuh barokah :') .. bersyukur sgt2 .. masuk umah .. cik abg mula buat tirai n letakkn katil at bawah .. xlarat dh nk turun naik tangga .. takot 'bentan' .. nauzubillah~


Kegembiraan kehamilan & keguguran :) .. Alhamdulillah bersyukur sangat2 .. walaupun x sempat melahirkan , bersyukur diizinknNYA untuk mengandungkan janin selama 9 minggu .. mungkin ambe blom
layak lagi untuk menjaga amanah Allah buat masa sekarang .. xpe, insyaAllah akan dtg ade rezeki buat
kami.. amiin :) .. Ramai yang inbox/komen d FB , ucap takziah .. ada juga yg kagum dengan kami cz tabah sgt2 dengan ujian ni .. Alhamdulillah ^^ kekuatan, ketabahan tu pinjaman dariNYA utk kami .. kami xsedih sangat , c0z Allah da bg kebahagiaan buat kami di sebaliknya.. Allah makbulkan do'a kami , Allah bgi 'adik' kluar habis n bersih , Allah hadirkan teman2 penguat semangat untuk kami terus berusaha .. juga Allah beri kami simpanan kat sane ..  Alhamdulillah .. Syukran jazilan ya antum .. moga Allah permudakn urusan kita semua .. amiin ..  


ok puan Imanee ! selamat berpantang :D
mekaseh2 .. huhu

P/S : buat Suamiku , jazakallah syg c0z byk mmbantu.. suka duka bersama ye ! .. maaf x dpat lagi nk lahirkan cahaya mata untuk abg buat masa ni .. insyaAllah akan datang ye :')
buat adik , t.ksih syg .. adik baik sgt2 :') .. tunggu kami kat sane ye .. syg adik until jannah ..





12 ulasan:

Maryam Al-Muqaddasah berkata...

Alhamdulillah...syukur pd Allah krn memudahkan segalanya...baby dah menanti kalian di syurga..bergembiralah...ianya 1 nikmat drpd Allah.moga Allah kurniakan rezeki yg berganda lps ni..*mane tahu lepas ni twin pulak..hehe...=)

Khairunnisa Jamil berkata...

Alhamdulillah dik..syukur..akk mmg follow fb adik sentiase nye..cume x komen je..akk hye memerhati dr jauh je & hanya mampu berdoa yg terbaik buat adik...tahniah akk ucapkn kat adik n zauj yg begitu tabah dgn ujian yg ALLAH berikan..akk gembira sgt sbb janin keluar dgn sempurna..alhamdulillah..syukur...tbe2 akk sebab & pilu membaca wall fb adik,tambahan lg blog adik nye..wlaupun akk blom kawen lagi,kite wanita kan..sama2 phm..akk ucpkan smga lps nie adik cpt2 mgandung lg ye...slmat berpantang..:)

Bidadari Besi * Iron Lady :) berkata...

Semoga awak kuat , semoga awak tabah .
dia menanti awak disyurga :) maka berbahagialah ^^

Bidadari Besi * Iron Lady :) berkata...

Sabda Nabi :

dosa itu ialah apa yang tergetar dalam dirimu dan engkau benci jika orang lain mengetahuinya . .

Allah tegur tanda DIA rindu .
Allah uji tanda DIA sayang ~
Maka tabahlah :)

syair_qalbi93@yahoo.com berkata...

salam iman n zaujnye... subhanallah...dlm bab gnim ambe xleh nk cover cool v_v sedih+kagum pd awop b'due...lbih2 pada iman...wlaupom kte s'baya tp ,, masyallah ujian tu memang x memilih saper2... congrats wat awop iman,,dan zaujnye shafiq. insyallah rezki ank tu akan ade x lame lg,,mudah2an..kun fayakun =) senyum sokmo neh ^^

Ana_Nur_iman berkata...

wassalam .. Alhamdulillah .. :) .. insyaAllah .. amiin .. syukran smua ^_^

hazdnul shafina berkata...

ALLAHHU.. sabar ye ukhti :) tabahnye..

Ana_Nur_iman berkata...

Alhamdulillah :) .. syukran

tengkuyu berkata...

sama macam saya...tgh berdebar...hari jumaat lepas jumpa gynae sebab BP tinggi...then Dr. scan....kata baby tak der heartbeat...tak puas hati ke hospital kerajaan...scan...still tak der heartbeat... suruh tunggu sampai next week...so far I didn't have any bleeding or pain....risau...

Tanpa Nama berkata...

Salam..bersabarlah dengan dugaanNya..kite cuma mampu merancang..Allah juga yang menentukan segala..kita senasib..Allah berikan saya peluang menikmati keindahan mengandungkan anugerahNya selama lima bulan..yakinlah bahawa Allah pasti akan menggantikan sesuatu dengan yang lebih sempurna..Aminn

cheekychubbycutegirl berkata...

sedih bce entry ni.ape pn allah akn bgi yg lebih baek lepas ni..

kami masih menanti..doakan kami ^_^

Nadwah Nurani berkata...

Allhurabi sebak lak dada ni :')
Allah nk bg hadiah yg manis buat adik n suami tu.. sabar !