Isnin, 10 Disember 2012

SEKOLAH AGAMA/PONDOK KE?


promote buku ni lalu..^^.. spe nk beli..


Alhamdulillah..diberi kesempatan olehNYA untuk jari jemari menari-nari pada huruf-huruf yg terdapat di ‘keyboard’..;)

Ok..tajuknya menarik kot,,^^

Bila disebut sekolah AGAMA,pasti tudung labuh , ilmu tinggi & baik orang-orangnya berkait..^^..Alhamdulillah..Allahua’lam
 
Manakala sekolah pondok lak, tudung labuh & purdah serta ilmu agama yang tinggi akan dikaitkan & memang dah sebati ngan wawasan sekolah tersebut..=).. tidak diutuskn Nabi S.A.W. melainkan sebagai rahmat bagi seluruh alam..allahua’alam..




Kenapa pakai tudung labuh + purdah?
Ye!ambe meme kai tudung labuh n purdah sekarang..alhamdulillah lah..tapi ambe bukan dari skola AGAMA..bukan dari skola PONDOK/MADRASAH..;)
Ambe biasa2 je.. ilmu pun x bnyak..tp insyaallah ambe berusaha mencari ilmu..
Xsemestinya budak PONDOK/MADRASAH je ley pakai tudung labuh + purdah. Ia pakaian sunnah, setiap manusia berhak untuk mendapatkan rahmat yang Nabi bawak iaitu cara hidup islam. Camtu gak dngan da’wah, masyarakat hanya nampak ustaz2 ustazah2 je bila disebut da’wah. Sedangkan sahabat2 Nabi & solefussolah memainkan peranan dalam kerja da’wah, sebab tu da’wah mereka jadi cam “arus air yang besar” dan bukan macam ”api pelita minyak yang malap”.

Bila disebut perubahan, pada diri manusia mesti bermula dari hati, mesti ada dorongan yang kuat dari hati yang ada kesedaran. Kebanyakan budak sekolah agama, biasanya ikut cakap mak ayah je, bila dah belajar di luar, habis tudung labuh dibuangnya. Tapi x semua la..sesetengah je..yang istiqomah tu, Alhamdulillah..:)

Sekolah agama/pondok/madrasah/biasa.. same je.. yang membezakannya hanyalah iman & takwa kepada Allah semata-mata..allahua’lam…;)

2 ulasan:

Ahlul Albab berkata...

Assalamualaikum ukhti ,, benar tu .. yang membezakan kita semua adalah iman dan taqwa. Dan Allah tidak memandang pada wajah seseorang atau pangkatnya, tetapi Allah memandang ketaqwaan hamba-Nya .. dan betullah bahawa setiap sekolah itu sama tarafnya. Yang membezakan kita mungkin saja ilmu, auratnya, dan lain2 .. Wallahu'alam bissawab . Semoga menutup aurat itu menjadikan diri kita lebih dekat dengan perintah Allah . InsyaAllah.

Ana_Nur_iman berkata...

waalaikumussalam.. ^_^ .. insyaallah..allahumma ameen~